عسل ممتاز خوانسار

عسل شبدر چیست؟ موارد استفاده، تغذیه و فواید عسل شبدر

عسل شبدر

عسل شبدر به دلیل طعم شیرین و ملایم گلی آن محبوبیت زیادی دارد.

بر خلاف سایر شیرین کننده های رایج مانند شکر سفره، سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

این مقاله به بررسی موارد استفاده، تغذیه و فواید سلامتی عسل شبدر می پردازد.

منشاء و موارد استفاده عسل شبدر

عسل شبدر یک شربت غلیظ و شیرین است که توسط زنبورهای عسل تهیه می شود و شهد گیاهان شبدر را جمع می کند. طعم ملایم و رنگ روشن آن را به انتخابی محبوب در بین علاقه مندان به عسل تبدیل کرده است.

گیاهان شبدر بسیار رایج، مقاوم در برابر آب و هوا و منبع شهد ترجیحی برای زنبورهای عسل هستند، به همین دلیل عسل شبدر به طور گسترده در دسترس است.

عسل شبدر نسبت به شکر سفره طعم پیچیده تری دارد و بسیاری از مردم از آن برای شیرین کردن چای، قهوه و دسرها استفاده می کنند.

علاوه بر این، به دلیل علاقه روزافزون به جایگزین‌های سالم‌تر برای شکر ، تولیدکنندگان مواد غذایی بیشتر غذاها و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با عسل را عرضه می‌کنند.

عسل شبدر همچنین به دلیل خواص بی نظیری که برای سلامتی دارد، از جمله خواص ضد باکتریایی و اثر تسکین دهنده آن بر گلودرد، معمولاً در داروهای سرماخوردگی و سرفه و درمان های خانگی استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه : عسل چیست

تغذیه عسل شبدر

عسل شبدر سرشار از قند است اما برخی از مواد مغذی را نیز فراهم می کند.

یک قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل شبدر حاوی

  • کالری: 60 کالری
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 17 گرم

این نوع عسل بیشتر کربوهیدرات به شکل قندهای طبیعی است. با این حال، مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله منیزیم ، پتاسیم، آهن و روی را نیز ارائه می دهد .

علاوه بر این، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد .

فواید بالقوه عسل شبدر

عسل شبدر چندین فواید بالقوه برای سلامتی دارد .

پتانسیل ضد ویروسی و ضد باکتریایی

شبدر و سایر انواع عسل دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی هستند.

در یک مطالعه که ظرفیت ضد باکتریایی 16 نوع مختلف عسل را مقایسه کرد، رقم شبدر قوی‌ترین اثر ضد باکتریایی را در برابر سلول‌های مضر استافیلوکوکوس اورئوس داشت – معادل دوز 2.2 میلی‌گرم آنتی‌بیوتیک کانامایسین.

علاوه بر این، این یک پانسمان ضد باکتری موثر برای زخم‌ها، مانند سوختگی و خراش است، زیرا باکتری‌ها نمی‌توانند در برابر عسل مقاومت کنند.

در یک مطالعه 3 ماهه که در آن از عسل شبدر به عنوان پانسمان برای 30 زخم مختلف پای دیابتی استفاده شد، 43 درصد زخم ها به طور کامل بهبود یافتند و 43 درصد دیگر به طور قابل توجهی از نظر اندازه و تعداد باکتری ها کاهش یافتند.

عسل شبدر ممکن است یک ضد ویروس قوی نیز باشد.

یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که استفاده از محلول 5 درصد عسل شبدر روی سلول های پوستی آلوده به ویروس آبله مرغان به طور قابل توجهی میزان بقای ویروس را کاهش می دهد.

به خاطر داشته باشید که عسل تازه و خام ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی قوی تری نسبت به انواعی باشد که پاستوریزه شده یا برای مدت طولانی نگهداری می شوند .

سرشار از آنتی اکسیدان

عسل شبدر مملو از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند از آسیب های سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد جلوگیری یا کاهش دهند. این ممکن است خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

در یک مطالعه موش، عصاره عسل شبدر آسیب کبدی ناشی از رادیکال های آزاد را که احتمالاً به دلیل ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره است، معکوس کرد .

عسل شبدر به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان های فلاوانول ضد التهابی و اسید فنولیک است. فلاوانول ها ممکن است سلامت قلب و ریه را بهبود بخشند، در حالی که اسیدهای فنولیک سیستم عصبی مرکزی شما را تقویت می کنند.

مضرات کمتری نسبت به شکر سفره

اگرچه عسل بیشتر شکر است، اما دارای چندین مزیت منحصر به فرد است که آن را به انتخاب بهتری نسبت به شکر سفره یا سایر شیرین کننده ها، مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) تبدیل می کند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که عسل ممکن است برای سلامت قلب و کنترل وزن بهتر از قند سفره باشد.

در یک مطالعه 6 هفته ای بر روی 60 نفر که روزانه 70 گرم عسل یا شکر مصرف می کردند، افراد گروه عسل کلسترول تام، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید و همچنین سطوح کلسترول خوب (HDL) بالاتری داشتند.

علاوه بر این، یک مطالعه بر روی 80 کودک مشاهده کرد که یک دوز عسل باعث واکنش قند خون کمتری نسبت به دوز مساوی قند سفره می‌شود – از جمله در شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع 1.

با این حال، اگرچه عسل سالم‌تر از شکر سفره است، اما همچنان یک قند افزوده محسوب می‌شود و باید محدود شود.

رژیم های غذایی سرشار از قندهای افزوده – صرف نظر از نوع آن- با چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و برخی سرطان ها مرتبط است.

برای سلامتی مطلوب، کمتر از 5 درصد از کالری روزانه شما باید از قندهای اضافه شده باشد.

مقایسه با سایر انواع عسل

محتوای مواد مغذی، طعم و رنگ عسل به نوع شهد آن و همچنین زمان پردازش و نگهداری بستگی دارد.

در کنار عسل شبدر، انواع دیگری با رنگ روشن و با طعم ملایم شامل عسل یونجه، شکوفه پرتقال و عسل گل وحشی است. این گونه ها از نظر محتوای آنتی اکسیدانی مشابه هستند .

با این حال، عسل گندم سیاه و مانوکا ، که اغلب به صورت دارویی استفاده می‌شوند، رنگ تیره‌تر و طعم غنی‌تری دارند که می‌تواند به دلیل محتوای مواد معدنی و آنتی‌اکسیدانی بالاتر آنها باشد.

عسل مانوکا که از گیاهی بومی نیوزلند تهیه می‌شود، به دلیل پتانسیل دارویی قوی‌اش نیز ارزشمند است ().

اگرچه آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به عسل شبدر دارد، اما یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که محلول های 5 درصد مانوکا و عسل شبدر به یک اندازه در جلوگیری از انتشار ویروس آبله مرغان مؤثر هستند.

با این وجود، اگر از عسل برای اهداف دارویی استفاده می کنید، ممکن است بخواهید نوع تیره تری مانند گندم سیاه یا مانوکا را انتخاب کنید.

عسل خام

عسل خام پاستوریزه نشده و فیلتر نشده از هر نوعی که باشد یک انتخاب سالم برای بسیاری از افراد است، زیرا نسبت به انواع پاستوریزه از نظر ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان غنی تر است.

همچنین حاوی گرده است که ممکن است فوایدی مانند تحریک سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و محافظت از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد داشته باشد.

عسل خام، از جمله از گیاهان شبدر، قابل خریداری است آنلاین و در فروشگاه ها علاوه بر این، عسل خام برداشت شده محلی در بسیاری از بازارهای کشاورزان موجود است.

توجه داشته باشید که اگر سیستم ایمنی شما به خطر افتاده است، نباید عسل خام بخورید. علاوه بر این، فرآورده های عسل نباید به کودکان زیر یک سال به دلیل خطر بیماری جدی داده شود.

سخن پایانی

عسل شبدر یک نوع عسل محبوب، رنگ روشن و با طعم ملایم است که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلفی را فراهم می کند.

ممکن است اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی داشته باشد.

اگرچه کمی سالم تر از شکر سفره است، اما باید در حد اعتدال استفاده شود.

منبع : healthline.com

fa_IR